In het noorden bestaat inmiddels een behoorlijke traditie van kunstwerken langs doorgaande wegen. Recent passeerden de Stadsmarkeringen van de gemeente Groningen op Gebiedsontwikkeling.nu nog de revue. Andere bekende voorbeelden zijn het – door sommigen inmiddels verguisde en bekladde – gasmolecuul-kunstwerk en het aardbevingsmonument, beide langs de A7 richting Duitsland. De provincie Groningen doet nu ook een duit in het zakje, met de plaatsing van drie kunstwerken tussen Leens en de stad Groningen.
Op de kaart staat de locatie van de rotonde in Leens. Doorrijdend naar de stad volgen de rotondes in Wehe-den Hoorn en Mensingeweer.
Voor de plaatsing van de drie kunstwerken kreeg ontwerpbureau House of Design de opdracht om een overkoepelende ontwerpstrategie te ontwikkelen voor de kustweg N361. Bewoners uit de omgeving dachten hierover mee en gaven aan dat de uitstraling én monumentaal moest zijn én aan moest sluiten bij de omgeving.
De provincie voegde daaraan toe dat de visie onder een eerder project in het gebied (de ‘Lokale Maakplaats’, met een focus op circulaire maakindustrie) terug moest komen in het materiaalgebruik en het beeld. Het verhaal van het Groningse Hogeland moest hierin zichtbaar worden, zo reconstrueert House of Design het ontwerpproces. Dat is gebeurd door het verhaal van het Groninger landschap in de ontwerpstrategie te verwerken, alsmede het werk en de kleuren van de Groninger kunstkring De Ploeg.
Bakstenen pracht
Bij drie rotondes van de N361 zijn dit voorjaar even zovele kunstwerken geplaatst en op 31 mei geopend:
- ‘De Bomen boven Maaiveld’, in Leens. Een ontwerp van Eileen Blackmore, gebaseerd op het werk van kunstenaar H.N. Werkman die in Leens woonde. De twee bomen zijn ruim 10m hoog en gemaakt uit cortenstaal. Later worden hier nog dijkhuisjes van staal langs de weg geplaatst.
- ‘Tiggel’, in Wege-den Hoorn, naar een ontwerp van Gerard de Hoop (Studio VOLOP). Een ode aan de Groninger baksteen en de invloed daarvan op de architectuur in het gebied. Architecten als Egbert Reitsma en Siebe Jan Bouma staan bekend om de bouwwerken die hiermee realiseerden in de stijl van de Amsterdamse School.
- ‘Steentijd’ bij Mensingeweer, ontworpen door Volken de Vlas (eveneens Studio VOLOP). Een kunstwerk dat zowel een eerbetoon is aan de middeleeuwse kerken in Groningen als aan de steenfabrieken uit de 19de eeuw. Vanuit verschillende perspectieven vormen de stenen samen uiteenlopende vormen.
Bij de laatste twee kunstwerken zijn ook nestkasten, openingen en gaten voor vogels, vleermuizen en insecten aangebracht.
‘'De Bomen boven Maaiveld' in Leens (1)’ (bron: Kees de Graaf)
‘‘De Bomen boven Maaiveld’ in Leens (2)’ (bron: Kees de Graaf)
‘‘De Bomen boven Maaiveld’ in Leens (3)’ (bron: Kees de Graaf)
‘‘De Bomen boven Maaiveld’ in Leens (4)’ (bron: Kees de Graaf)
‘‘Tiggel’ in Wege-den Hoorn (1)’ (bron: Kees de Graaf)
‘‘Tiggel’ in Wege-den Hoorn (2)’ (bron: Kees de Graaf)
‘‘Tiggel’ in Wege-den Hoorn (3)’ (bron: Kees de Graaf)
‘‘Tiggel’ in Wege-den Hoorn (4)’ (bron: Kees de Graaf)
‘‘Steentijd’ bij Mensingeweer (1)’ (bron: Kees de Graaf)
‘‘Steentijd’ bij Mensingeweer (2)’ (bron: Kees de Graaf)
‘‘Steentijd’ bij Mensingeweer (3)’ (bron: Kees de Graaf)
Cover: ‘'Steentijd' bij Mensingeweer’ (bron: Kees de Graaf)