Nieuws Onschuldige kluiten aarde, verzameld op de Amsterdamse Zuidas door twee heren in een smetteloos grijs pak. Zijn het losgeslagen bankiers die in de tijd van de baas plantjes ontvreemden aan de openbare weg? Waarom staan zij daar in de schaduw van de kantoortorens met hun opvallend nieuwe spades in de hand?
Het Nederlandse fotografenduo WassinkLundgren was in de zomer van 2011 een maand lang actief op de meest prestigieuze kantoorlocatie van Nederland. Ze namen op verschillende plaatsen grondmonsters en legden die vast met de camera. Om vervolgens aan de hand van de gegevens van het Kadaster diepgaand onderzoek te doen naar de vierkante meterprijs van hun kluiten. Het project This Land is Your Land, This Land is My Land was geboren.
De verschillen zijn intrigerend. Meer dan €15.000 aan de Beethovenstraat, een armzalige €40 voor een metertje Beatrixpark. Zie hier de macht van de politici die namens hun kiezers mogen beslissen over een bestemmingsplan. Hoge prijzen staan gelijk aan hoge opbrengsten bij de gemeentelijke gronduitgifte, en die leiden weer tot ‘mooie dingen voor de mensen’. Wat bij de volgende verkiezingen weer van pas kan komen.
De kluit uit het Beatrixpark herinnert in alle bescheidenheid aan het verschil tussen prijs en waarde. Wie waagt het om het wonderschone madeliefje dat zo koninklijk uittorent boven de grassprieten op een banaal eurobedrag te waarderen? Dat vergt op zijn minst een zekere hardheid. En die gaat soms bijna ongemerkt over in onverschilligheid over de waarde van de wonderen van de natuur.
Als WassinkLundgren, het samenwerkingsverband tussen Thijs groot Wassink (1981) en Ruben Lundgren (1983), actief worden, is de subtiele humor nooit ver weg. Zij kregen de afgelopen jaren internationaal bekendheid met een groot aantal speelse projecten, die ook vragen stellen over het wezen van de fotografie.
Tegenover de fotograaf die ‘het beslissende moment’ vastlegt, zoals de vermaarde fotograaf Henri Cartier Bresson dat noemde, zetten zij in hun serie Tokyo Tokyo twee foto’s van dezelfde willekeurige voorbijganger. Op hetzelfde moment gemaakt, maar door iedere fotograaf vanuit zijn eigen en dus verschillende perspectief. Maar wel steeds in zeer nauwe samenwerking.
De beelden van de gouden kluiten hebben de schoonheid van de eenvoud. De bijbehorende grondprijzen lijken de harde werkelijkheid weer te geven, maar zijn uiteindelijk ook maar momentopnames. Zou een meter aan de winderige Gustav Mahlerlaan ruim een jaar later nog steeds €13.000 opbrengen?
In de zo veel besproken crisis zetten de fluctuaties uitgedrukt in termen van het slijk der aarde ons met beide benen op de grond.
De eerste grote solotentoonstelling van WassinkLundgren is van 25 januari tot 17 maart 2013 te zien in fotografiemuseum Foam in Amsterdam. Foto’s courtesy Van Zoetendaal Collections. De kluit uit het park herinnert ons bescheiden aan ?het verschil tussen prijs en waarde
Auteursrecht is voorbehouden aan Het Financieele Dagblad
Cover: ‘2013.01.13_Gouden Kluiten_4_576px’